Koplytstulpis Veiviržėnuose

Klaipėdos rajono Veiviržėnų miestelio sodyboje stovintis išskirtinės išvaizdos koplytstulpis meistriškai padarytas XX a. pradžioje. Savo siluetu koplytstulpis būdingas Žemaitijai ir puikiai atspindi šio regiono kryždirbystės tendencijas: jį sudaro keturkampio pagrindo neaukštas stulpas ir masyvi įstiklinta koplytėlė.

Koplytstulpis su skulptūromis Veiviržėnuose

Klaipėdos rajono Veiviržėnų miestelio sodyboje stovintis išskirtinės išvaizdos koplytstulpis meistriškai padarytas XX a. pradžioje. Savo siluetu koplytstulpis būdingas Žemaitijai ir puikiai atspindi šio regiono kryždirbystės tendencijas: jį sudaro keturkampio pagrindo neaukštas stulpas ir masyvi įstiklinta koplytėlė. Išvaizda, dekoro detalių gausa ir menine verte išsiskiria koplytėlė ir jos viduje esanti skulptūrinė grupė. Koplytėlė žibinto formos su keturiais išsikišusiais fasadais, įstiklintais iš visų trijų pusių. Koplytėlės pagrindą ir visus išorinius kampus puošia gana plačios kiaurapjūviais augaliniais motyvais ornamentuotos lentelės, virš įstiklintų fasadų – trikampiai frontonėliai su mediniais kryželiais-saulutėmis viršuje. Virš kryžminio skarda dengto stogelio ant medinės smailės iškeltas ornamentuotas kaltinis kryželis. Kryželio centrą sudaro plačios geležies juostos apskritimas su kryželiu viduryje iš kurio eina tuščiaviduriai kryžmos galai su smailiomis trilapėmis užbaigomis bei augalų šakelių motyvo spinduliai. Koplytėlės stulpas įbetonuotas, prie pagrindo įtvirtintas metaliniais strypais. Koplytstulpis dažytas šviesiai gelsva spalva, dekoras baltas.

Koplytėlės viduje yra Pirmosios Lietuvos Nepriklausomybės laikotarpiu liaudies meistro Kazimiero Piauloko sukurtos medinės Švč. Mergelės Marijos, Šv. Antano, Šv. Barboros, Šv. Morkaus skulptūros. Šv. Lurdo Švč. Mergelės Marijos figūra uždaro silueto, stovi ant pusapvalio pagrindo, tapyto rožėmis. Skulptūros plaštakos beveik nemodeliuotos, masyvios, ant dešinės rankos užnertas masyvus rožinis, pėdos visai kitokios – detaliai, grakščiai suformuotos. Skulptūros detalės išskirtos polichromija: rūbas baltas, skraistė žydra, plaukai juodi, rožinis dažytas bronza. Šv. Antano figūra statiška, frontali, netaisyklingų proporcijų. Šventasis vaizduojamas su rudu pranciškonų abitu, išskusta tonzūra, vienoje rankoje jis laiko kūdikėlį Jėzų, kuris ranka prilaiko knygą, kitoje – lelijos šakelę su trimis baltais žiedais. Figūros veidas plačia žema kakta ir plačia antakių linija, giliomis akimis – panašiai modeliuotas ir Jėzaus veidas. Kita polichrominė skulptūra – Šv. Barboros. Figūra kompaktiško apibendrinto silueto, pilku rūbu, raudonu apsiaustu, dešinėje rankoje laiko nuleistą kardą, kairėje – taurę su ostija. Rūbo klostės negilios ir neryškios, traktuotos daugiau dekoratyviai, proporcijos netaisyklingos. Rūbo apvadai, karūna, taurė dažyti bronza, figūros plaukai juodi. Šv. Morkus vaizduojamas vienoje rankoje laikantis knygą, kitą prispaudęs prie krūtinės. Skulptūra frontali, statiška, apibendrintų formų, netaisyklingų proporcijų: figūros plaštakos stambios, rankos trumpokos, pečiai nuolaidūs, išraiškingai modeliuota galva. Rūbų klostės dekoratyvios, jų gana nedaug, vyrauja lygi škaplieriaus plokštuma.

ŠALTINIS: © SAKRALILIETUVA.LT

Įvertinkite ir palikite atsiliepimą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *